
Slimmer koppelen van ritten. Wat jij kunt leren van Jumbo
Lege kilometers kosten geld, tijd en brandstof. Ze zorgen bovendien voor extra drukte in de stad. Grote bedrijven zoals Jumbo laten zien dat er winst te behalen is wanneer inkomende en uitgaande ritten beter op elkaar worden afgestemd. Dat klinkt als iets voor landelijke spelers met enorme volumes. Toch blijkt dat veel van die principes prima schaalbaar zijn naar het niveau van de regionale ondernemer in het Groene Hart.

Slimmer samen verder
De logistieke transitie is niet iets wat je ‘even’ doet. Het vraagt lef om oude routines los te laten, samenwerking om nieuwe oplossingen te testen en vooral: inzicht. Slimme stadslogistiek begint niet bij techniek, maar bij data, planning en mensen die het verschil willen maken.

Duurzamer bezorgen begint bij kleine keuzes
Steeds meer webshops zoeken naar manieren om hun bezorging slimmer en duurzamer te maken. Uit onderzoek van Breda University of Applied Sciences (BUas) blijkt dat eenvoudige prikkels al een groot verschil kunnen maken. Een groen vinkje, een korte uitleg of het label ‘dit is de duurzaamste afleveroptie’ zorgt ervoor dat consumenten vaker kiezen voor een bezorgmoment met minder impact.

Slimme stadslogistiek begint bij de ondernemer
De druk op stadslogistiek neemt toe. Steeds meer leveringen zorgen voor meer verkeer, meer CO₂-uitstoot en minder leefbaarheid in binnensteden. De aandacht gaat vaak uit naar de transporteurs die elektrisch gaan rijden of routes slimmer plannen. Maar er is nóg een belangrijke schakel: de ondernemers zelf. Hun bestelgedrag bepaalt in grote mate hoeveel voertuigen de stad inrijden. Pas als we hen helpen om anders te bestellen, kunnen we stadslogistiek echt slimmer en duurzamer maken.

Limburg laat zien wat werkt: 70% minder goederenritten dankzij gebundelde stadslogistiek.
De provincie Limburg heeft sinds deze zomer haar goederenstromen flink anders georganiseerd. Waar voorheen talloze leveranciers afzonderlijk naar het provinciehuis reden, worden de bestellingen nu gebundeld via een stadslogistieke hub in de Beatrixhaven. Van papier en dienstkleding tot koffiebenodigdheden: alles komt samen op één plek, waarna een elektrische bestelwagen de rit naar het provinciehuis maakt.

LEV’s: klein, slim en schoon de stad in
De stad verandert. Ruimte wordt schaarser, uitstoot moet omlaag en de vraag naar slimme, snelle, flexibele bezorging groeit. Voor veel ondernemers lijkt dat een lastige puzzel. Toch ligt er een kans die steeds zichtbaarder wordt: Licht Elektrische Voertuigen (LEV’s).

Zwolle bundelt versleveringen: minder ritten, meer efficiëntie
In Zwolle loopt sinds juni een pilot waarbij versproducten voor horecaondernemers gezamenlijk worden geleverd. In plaats van meerdere busjes die afzonderlijk naar restaurants rijden, komt er nu één bestelbus met alle producten tegelijk. Dat scheelt ritten, uitstoot én kosten.

Van gewoonte naar gewoon goed geregeld
Iedereen die weleens een plan schrijft over slimme of emissievrije stadslogistiek weet: techniek is het makkelijke deel. Er zijn hubs, apps, lichte elektrische voertuigen en data-oplossingen genoeg. Maar hoe krijgen we mensen (chauffeurs, planners, ontvangers) zo ver dat ze er ook echt iets mee gaan doen? Dat ze keuzes maken die bijdragen aan een slimme, schone en werkbare stad?

Wat West-Brabant leert over vrachtverkeer – en waarom dat ook voor onze regio telt
Hoeveel vrachtwagens rijden er dagelijks over onze wegen? Waar stoppen ze, en waar juist niet? Welke buurten hebben te maken met een hoge belasting van bestelbusjes? En hoe efficiënt is dat transport eigenlijk? Het project Digitaal Samen op Weg geeft in West-Brabant antwoord op deze vragen. Voor Alphen aan den Rijn en de regio daaromheen biedt dit waardevolle inzichten – én inspiratie.