
Nieuwe subsidie voor samenwerking in de logistieke keten.
Ondernemers die slimmer willen samenwerken in de logistieke keten krijgen vanaf 4 november 2025 de kans om subsidie aan te vragen. Het gaat om de regeling Samenwerking in de Logistieke Keten (SiLK), uitgevoerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Onze partner TLN publiceert: Stadslogistiek tot in de kern
Een efficiënte, veilige en duurzame bevoorrading van binnensteden is vandaag de dag een flinke uitdaging. Onze partner Transport en Logistiek Nederland (TLN) zet zich daarom actief in om binnensteden bereikbaar te houden voor de logistieke sector. Daarbij speelt de samenwerking en communicatie met lokale overheden een cruciale rol. Gemeenten hebben immers een breed takenpakket en stedelijke logistiek staat niet altijd bovenaan hun prioriteitenlijst.

Bouwhubs: slimmer bouwen met minder transportbewegingen
De bouwsector staat voor een dubbele uitdaging: bouwen in hoog tempo én verduurzamen. Een slimme oplossing die de laatste jaren terrein wint, is de bouwhub – een centrale verzamel- en overslaglocatie waar materialen worden gebundeld voordat ze naar de bouwplaats gaan. Uit onderzoek van TKI Dinalog, samen met onder meer VolkerWessels en TNO, blijkt dat de voordelen groot zijn.

Ruimere rijbewijsregels maken slimme én schone stadslogistiek makkelijker
Bestuurders van een elektrische bestelbus tussen de 3.500 en 4.250 kilo hebben ook na 1 juli 2025 geen vrachtwagenrijbewijs nodig. Een gewoon B-rijbewijs blijft geldig. Deze versoepeling, nu wettelijk vastgelegd in het Reglement rijbewijzen, neemt een belangrijke drempel weg voor ondernemers die slimmer en schoner willen vervoeren in en rond de stad.

Pakketkluizen nemen vlucht: oplossing voor volle winkels én slimme stadslogistiek
DHL en PostNL kondigden onlangs aan dit jaar samen duizend extra pakketautomaten te plaatsen, verspreid over heel Nederland. De reden is helder: de druk op bemande afhaalpunten in supermarkten, tabakszaken en andere winkels loopt steeds verder op. Winkeliers kampen met magazijnen die uitpuilen door het groeiende aantal pakketten.

Vrachtwagenheffing maakt elektrisch rijden aantrekkelijker
Partnerbijdrage van evofenedex
Vanaf juli 2026 verandert het speelveld in transportland ingrijpend. Door de invoering van de vrachtwagenheffing stijgen de kosten voor dieselvervoer met 10 tot 12 procent, terwijl elektrische trucks juist financieel aantrekkelijker worden. Dat blijkt uit de nieuwste Assetvisie Trucks en Trailers van ING Research. De verwachting: een stroomversnelling in de overstap naar zero-emissie.

Elektrische vrachtwagens publiek laden? Ja, dat kan dus gewoon
Publiek laden is óók mogelijk voor zwaar transport. Dat blijkt uit de eerste resultaten van het Living Lab Heavy Duty Laadpleinen – een grootschalig praktijkonderzoek van onder andere Rijkswaterstaat, TNO en ElaadNL. Zes laadpleinen voor zware elektrische voertuigen zijn ruim een jaar gevolgd. Wat blijkt? Laden onderweg is technisch haalbaar, veilig én logistiek uitvoerbaar.

Slimme bouwlogistiek in de stad: wat Nederlandse gemeenten kunnen leren van Europa
In veel Nederlandse steden zorgt bouwverkeer bij grote gebiedsontwikkelingen voor extra druk op bereikbaarheid, veiligheid, leefbaarheid en het milieu. Tegelijkertijd groeit de urgentie om bouwlogistiek slimmer te organiseren: niet alleen vanwege de stikstofproblematiek, maar ook door de ambitie om steden emissievrij én toekomstbestendig te maken.

Rijbewijs B per 1 juli geldig voor zwaardere duurzame voertuigen
Vanaf 1 juli 2025 is het officieel: wie een rijbewijs B heeft, mag in Nederland een duurzaam bedrijfsvoertuig of een kampeerauto besturen tot een gewicht van 4.250 kilogram. Daarmee komt er een einde aan de eerdere gedoogconstructie en wordt het een stuk eenvoudiger om over te stappen op elektrische (zwaardere) voertuigen.