Vrachtwagenheffing maakt elektrisch rijden aantrekkelijker
Partnerbijdrage van evofenedex
Vanaf juli 2026 verandert het speelveld in transportland ingrijpend. Door de invoering van de vrachtwagenheffing stijgen de kosten voor dieselvervoer met 10 tot 12 procent, terwijl elektrische trucks juist financieel aantrekkelijker worden. Dat blijkt uit de nieuwste Assetvisie Trucks en Trailers van ING Research. De verwachting: een stroomversnelling in de overstap naar zero-emissie.
Dieselkilometer fors duurder
De dieselkilometer wordt in rap tempo prijziger. De vrachtwagenheffing bedraagt gemiddeld 19,5 cent per kilometer, maar kan oplopen tot 50 cent. Daar komen nog het vervallen van accijnskortingen (2026) en de Europese brandstofheffing ETS2 (2027) bovenop. Elektrische trucks betalen daarentegen nauwelijks voor weggebruik, waardoor de hogere aanschafprijs steeds beter te compenseren is.
Volgens ING maakt deze trend elektrisch rijden niet alleen schoner, maar ook slimmer. De impact op de consument blijft beperkt: transportkosten vormen meestal minder dan vijf procent van de uiteindelijke verkoopprijs.
Meer subsidie, meer e-trucks
Ondernemers investeerden in 2024 nog volop in Euro VI-voertuigen, om tot 2030 toegang te houden tot zero-emissiezones. Maar de aandacht verschuift. Een groot deel van de opbrengst uit de vrachtwagenheffing (geschat op €650 miljoen in 2027) wordt ingezet voor subsidieprogramma’s als AanZET. Die regeling wordt volgens ING verdrievoudigd, ook buitenlandse transporteurs dragen daaraan bij.
Het aantal elektrische vrachtwagens in Nederland stijgt naar verwachting van zo’n 1.500 nu, naar 24.000 in 2030. En met 80 procent van de ritten onder de 150 kilometer is Nederland volgens ING bij uitstek geschikt voor elektrisch transport.
Webinars evofenedex: wat betekent dit voor jou?
Wat betekent de vrachtwagenheffing concreet voor jouw organisatie? Partner evofenedex organiseert op 10 en 11 september meerdere webinars waarin beleidsadviseur Geert van Eijk en ledenadviseur Jan van de Erve uitleg geven. De sessies zijn praktisch ingericht, met aparte webinars voor eigen vervoerders, verladers, leden en niet-leden.
Aanmelden is hier mogelijk.
Bron: Evofenedex