Topsector Logistiek: stadslogistiek blijft groeien en dat kan niet meer
Uit onderzoek van TNO blijkt dat stadslogistieke kilometers tot 2035 met 19% zullen toenemen, terwijl er een CO₂-reductie van 20% nodig is. Tegelijkertijd wordt de ruimte in steden schaarser, wat vraagt om een duurzame, leefbare en verkeersveilige aanpak. De Outlook Stadslogistiek introduceert het concept van *zero impact stadslogistiek*, gericht op het minimaliseren van overlast, verbeteren van verkeersveiligheid en efficiënter gebruik van stedelijke ruimte.
Download de nieuwe Outlook hier.
Belangrijke punten uit de Outlook:
- Maatwerk per wijk: Vijf verschillende wijktypen met unieke bevoorradingsprofielen en logistieke uitdagingen vragen om specifieke oplossingen.
- Samenwerking: Gemeenten, bewoners en ondernemers spelen een sleutelrol in de transitie naar zero impact stadslogistiek. Dit omvat wijkinrichting, regulering en strategische gesprekken.
- Rol van de overheid: De overheid heeft meerdere sturingsinstrumenten, maar er is nog beperkt inzicht in welke het meest effectief zijn voor specifieke uitdagingen.
- Urgentie: Zonder actie blijft stadslogistiek groeien, wat leidt tot meer ruimtegebruik en overlast. Een integrale aanpak is noodzakelijk.
De Outlook biedt een raamwerk voor gemeenten om samen met betrokkenen per wijk en segment logistieke bewegingen duurzaam en met minimale impact vorm te geven. Dit is essentieel voor het waarborgen van een leefbare en goed functionerende stad in 2035.
Lees het volledige artikel hier.
Bron: www.waltherploosvanamstel.nl