Slimmere bezorging: minder ritten, meer efficiëntie

De hoeveelheid bestelauto’s in woonwijken valt op, zeker in een tijd waarin leefbaarheid, veiligheid en duurzaamheid steeds belangrijker worden. Wat kunnen we doen om pakketbezorging slimmer, schoner én klantgerichter te organiseren?

Minder bestelauto’s? Alleen als het kan
Voor pakketvervoerders zoals PostNL en en Logistiek0172-partner DHL is de zogenoemde dropdichtheid (het aantal stops per kilometer) al bijzonder hoog. Daar valt weinig winst te behalen met alleen betere planning, stelt lector Smart Cities & Logistics Hans Quak (BUas). Tenzij pakketstromen van verschillende vervoerders worden gebundeld—een logische gedachte, maar in de praktijk lastig door concurrentiebelangen.

Toch ziet PostNL wel degelijk ruimte voor verbetering. Het bedrijf vernieuwde begin dit jaar de interne planning, met een vast team per depot dat zich volledig richt op routeoptimalisatie. Dat leidt niet alleen tot slimmere routes, maar ook tot meer aandacht voor bezorgers en betere inzet van digitale planningssystemen.

Slimme planning vraagt om slimme tools
Hoewel er steeds meer digitale hulpmiddelen beschikbaar zijn, blijft een groot deel van de routeplanning mensenwerk. Vooral de lokale kennis van bezorgers blijkt waardevol. Door vaste teams per woonwijk in te zetten, leert een bezorger snel waar je wel en niet kunt parkeren en waar klanten hun pakket het liefst ontvangen.

Daarnaast werkt PostNL met dynamische tijdvakken. Naarmate het bezorgmoment dichterbij komt, wordt het tijdvak steeds specifieker. Dit verhoogt de kans dat iemand daadwerkelijk thuis is én verhoogt de klanttevredenheid. Volgens PostNL stijgt het aantal geslaagde leveringen sinds de invoering van deze methode.

Meer aandacht voor verkeersveiligheid
Hoewel het aandeel bestelauto’s in woonwijken relatief klein is, zijn ze wel nadrukkelijk zichtbaar door snelheid of onhandig parkeergedrag. PostNL werkt actief aan verbetering, onder andere via trainingen en het bespreken van klachten met bezorgers en partners. Maar zolang de tijdsdruk op bezorgers hoog blijft, is het lastig om het gedrag structureel te veranderen. Specifieke losplekken kunnen helpen, maar vragen om een slimme inrichting van de openbare ruimte.

Pakketautomaten winnen terrein
Een belangrijke ontwikkeling is de opmars van pakketautomaten en afhaalpunten. In Nederland is bezorging aan huis nog de standaard, maar in landen als Polen verloopt al meer dan 80% van de leveringen via automaten. Ook hier groeit het aantal snel. PostNL wil in 2025 het netwerk uitbreiden naar 1600 pakketautomaten, die ook toegankelijk zijn voor andere vervoerders.

Door pakketten op centrale punten te bundelen, hoeven bezorgers minder vaak dezelfde straat in te rijden. Dat scheelt tijd, kosten én voertuigbewegingen. Webshops zoals Wehkamp helpen deze trend vooruit door bezorging via pakketautomaten goedkoper aan te bieden dan thuisbezorging.

Autoluwe wijken vragen om nieuwe oplossingen
Met de komst van autoluwe woonwijken, zoals Merwede in Utrecht, verandert ook het logistieke speelveld. Zulke wijken vragen om nieuwe afleverstrategieën, bijvoorbeeld via centrale hubs of met lichte elektrische voertuigen. PostNL onderzoekt samen met gemeenten welke oplossingen daar passend zijn, zoals gedeelde pakketwanden aan de rand van de wijk.

Voor de bezorging van boodschappen is het een grotere uitdaging. Sommige supermarkten kiezen ervoor om bepaalde postcodes helemaal uit te sluiten als bezorging daar lastig is. Een ongewenste ontwikkeling, die vraagt om innovatieve oplossingen zoals pick-up-points of gedeelde bezorgkluizen in wooncomplexen.

Samen werken aan bezorging die past bij de stad van morgen
Pakketbezorging staat niet stil. Door beter te plannen, slimmere keuzes te maken in bezorgopties en mee te denken over de inrichting van woonwijken, kan de sector grote stappen zetten. PostNL ziet daarbij kansen in samenwerking: met gemeenten, andere vervoerders en met consumenten.

Bij Logistiek0172 volgen we deze ontwikkelingen op de voet. Want slimme stadslogistiek begint met inzicht, samenwerking en het lef om nieuwe routes te verkennen.

Bron: Bestelauto.nl


Meld je aan voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en volg Logistiek0172 op LinkedIn waarin we informatie, inspiratie en kansen delen. Nu al meer willen weten?
Vraag vandaag nog een gratis adviesgesprek aan!

Nieuwsbrief  LinkedIn  Gratis adviesgesprek

 

Logistiek0172 is een initiatief van
Gemeente Alphen aan den RijnVOAVOCEDBATLNEvofenedex
Aanmelden nieuwsbrief