NEDERLANDER ONDERSCHAT EIGEN ROL IN KLIMAATCRISIS

Uit onderzoek van het lectoraat Psychologie voor een Duurzame Stad van de HvA blijkt dat Nederlanders hun rol in de klimaatcrisis onderschatten en zich voornamelijk beperken tot klimaatvriendelijk consumentengedrag, zoals biologisch eten, minder vlees eten en afval scheiden. Maar andere, impactvollere rollen, zoals die van actieve burger of werknemer, worden nauwelijks herkend. Volgens lector Reint Jan Renes is het effect van dergelijke acties, zoals het verduurzamen van een sportvereniging of het overtuigen van een werkgever om een elektrisch wagenpark aan te schaffen, vaak veel groter dan individuele consumptiepatronen.

Uit het onderzoek blijkt verder dat veel Nederlanders hun eigen bijdrage aan klimaatverandering verkeerd inschatten. Acties zoals waterbesparing en afval scheiden worden overschat in impact, terwijl ingrijpender keuzes zoals kleiner wonen worden onderschat. Daarnaast is gedragsverandering moeilijk: 78% van de Nederlanders eet nog minstens drie keer per week vlees, en slechts 54% vliegt bijna nooit. Hogere inkomens vliegen vaker, maar zien elektrische auto’s als een belangrijke oplossing, mede omdat zij financieel in staat zijn om de overstap te maken.

Opvallend is dat veel Nederlanders steun uitspreken voor verplichte overheidsmaatregelen, zoals een verbod op fossiele auto's of een limiet op vliegkilometers. Dit wijst op een bereidheid tot structurele veranderingen die verder gaan dan vrijwillige acties.

Ondanks dat de overheid (43%) en het bedrijfsleven (39%) vaak als belangrijkste partijen worden gezien voor klimaatactie, heeft de consument – met een aandeel van 60% in het BBP – juist veel slagkracht. Door collectieve acties, zoals een koopboycot tegen milieuonvriendelijke bedrijven, kunnen consumenten effectief druk uitoefenen op de markt. Dit concept, ook wel ‘stemmen met je portemonnee’ genoemd, wordt vaak over het hoofd gezien.

Dit onderzoek benadrukt dat Nederlanders veel meer impact kunnen maken door niet alleen als consument te denken, maar ook als actieve burger en collectief.

Lees het volledige artikel hier.

Bron: Hogeschool van Amsterdam


Meld je aan voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en volg Logistiek0172 op LinkedIn waarin we informatie, inspiratie en kansen delen. Nu al meer willen weten?
Vraag vandaag nog een gratis adviesgesprek aan!

Nieuwsbrief  LinkedIn  Gratis adviesgesprek

 

Logistiek0172 is een initiatief van
Gemeente Alphen aan den RijnVOAVOCEDBATLNEvofenedex
Aanmelden nieuwsbrief