Huurders willen steeds vaker betalen voor logistiek vastgoed met laadinfrastructuur
De vraag naar logistiek vastgoed met laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen groeit, vooral na 2030 wanneer de adoptie van elektrisch transport versnelt. ING Research voorspelt dat het aandeel zero-emissie vrachtwagens tegen 2030 zal stijgen van 1% naar 16% en tegen het midden van de jaren ’30 naar 50%, waarvan het merendeel batterij-elektrisch zal zijn.
Bedrijven verkiezen opladen op eigen terrein boven publieke laadpleinen vanwege lagere kosten, tijdsbesparing en meer controle over stroomvoorziening. Hierdoor zullen huurders bereid zijn meer te betalen voor logistieke terreinen met laadmogelijkheden. Dit biedt verhuurders kansen op hogere huuropbrengsten en waardestijgingen, maar vraagt om tijdige investeringen vanwege uitdagingen zoals netcongestie en ruimtegebrek.
Volgens Sophie Kraaijeveld, Sector Banker Real Estate, wordt het onbebouwde deel rond logistiek vastgoed steeds waardevoller door de vraag naar eigen laadinfra. Beleggers zullen daardoor meer bereid zijn te investeren in locaties met laadopties, die ook een belangrijk onderdeel van duurzaamheidsstandaarden worden.
Verhuurders die via slimme oplossingen lagere kosten per kilowattuur bieden, zoals door eigen energieopwekking en -opslag, vergroten de meerwaarde van hun terreinen. Erik Slaaf, Sector Banker Transport, Logistics & Mobility, benadrukt dat transporteurs door eigen keuzes in energievoorziening minder afhankelijk worden van externe factoren zoals de OPEC.
Lees het volledige artikel hier.
Bron: Nederland Elektrisch