Elektrische vrachtwagens publiek laden? Ja, dat kan dus gewoon
Publiek laden is óók mogelijk voor zwaar transport. Dat blijkt uit de eerste resultaten van het Living Lab Heavy Duty Laadpleinen – een grootschalig praktijkonderzoek van onder andere Rijkswaterstaat, TNO en ElaadNL. Zes laadpleinen voor zware elektrische voertuigen zijn ruim een jaar gevolgd. Wat blijkt? Laden onderweg is technisch haalbaar, veilig én logistiek uitvoerbaar.
Snel laden, goed plannen
Veel elektrische trucks gebruiken in de praktijk maar een deel van hun accucapaciteit. Daardoor kunnen ze vaak in 30 tot 45 minuten bijladen – genoeg om hun route volledig elektrisch af te ronden. Dat maakt publiek laden tijdens pauzes of onderweg realistisch, óók voor logistiek in en rond Alphen aan den Rijn.
Veel elektrische trucks gebruiken in de praktijk maar een deel van hun accucapaciteit. Daardoor kunnen ze vaak in 30 tot 45 minuten bijladen – genoeg om hun route volledig elektrisch af te ronden. Dat maakt publiek laden tijdens pauzes of onderweg realistisch, óók voor logistiek in en rond Alphen aan den Rijn.
Slim omgaan met netcapaciteit
De stroomvraag op laadpleinen piekt vooral overdag. Maar op het elektriciteitsnet is juist in de middag en nacht nog ruimte. Door laadstrategieën aan te passen (denk aan tijdsblokken of reserveringen), kunnen transporteurs slimmer omgaan met netcongestie.
De stroomvraag op laadpleinen piekt vooral overdag. Maar op het elektriciteitsnet is juist in de middag en nacht nog ruimte. Door laadstrategieën aan te passen (denk aan tijdsblokken of reserveringen), kunnen transporteurs slimmer omgaan met netcongestie.
Praktijktest met DAF, Volvo en Mercedes
Tijdens een intensieve stresstest vonden 70 laadsessies plaats in 45 uur – goed voor 3.000 elektrische kilometers. Trucks van onder meer DAF, Mercedes en Volvo lieten zien dat bestaande laadpleinen geschikt zijn voor intensief gebruik. Ook de spanningskwaliteit bleef stabiel, een belangrijk punt voor betrouwbaarheid van het net.
Tijdens een intensieve stresstest vonden 70 laadsessies plaats in 45 uur – goed voor 3.000 elektrische kilometers. Trucks van onder meer DAF, Mercedes en Volvo lieten zien dat bestaande laadpleinen geschikt zijn voor intensief gebruik. Ook de spanningskwaliteit bleef stabiel, een belangrijk punt voor betrouwbaarheid van het net.
Samen bouwen aan de toekomst
Het Living Lab loopt nog tot 2027. Deelnemende partijen delen nu al inzichten met elkaar, bijvoorbeeld over slimme reserveringssystemen en verkeersborden bij laadpleinen. “We bepalen samen hoe de industrie eruit gaat zien,” aldus een van de betrokkenen.
Het Living Lab loopt nog tot 2027. Deelnemende partijen delen nu al inzichten met elkaar, bijvoorbeeld over slimme reserveringssystemen en verkeersborden bij laadpleinen. “We bepalen samen hoe de industrie eruit gaat zien,” aldus een van de betrokkenen.
Waarom dit belangrijk is voor ondernemers in het Groene Hart
Voor logistieke bedrijven in onze regio biedt dit onderzoek handvatten om werk te maken van elektrificatie. Van netinpassing tot laadtijd: het is nu het moment om ervaring op te doen en de eerste stappen te zetten richting toekomstbestendig transport.
Voor logistieke bedrijven in onze regio biedt dit onderzoek handvatten om werk te maken van elektrificatie. Van netinpassing tot laadtijd: het is nu het moment om ervaring op te doen en de eerste stappen te zetten richting toekomstbestendig transport.
Bron: Elaadnl