Elektrisch rijden? Voor veel logistieke bedrijven technisch al mogelijk
Goed nieuws voor ondernemers die nadenken over de overstap naar elektrisch rijden: uit recent onderzoek blijkt dat de netcapaciteit op veel bedrijfslocaties in Nederland al toereikend is voor (gedeeltelijke) elektrificatie van het wagenpark. Vooral bedrijven met een kleiner wagenpark hebben verrassend veel mogelijkheden.
Een datakoppeling die inzicht geeft
Voor het eerst zijn gegevens uit het Centraal Aansluitingen Register (CAR) en het voertuiggegevenssysteem VESDI gecombineerd. Deze unieke koppeling maakt inzichtelijk of de stroomaansluiting op een logistieke locatie voldoende capaciteit heeft voor het laden van elektrische voertuigen. In totaal zijn bijna 35.000 locaties onderzocht, goed voor zo’n 81 procent van alle vrachtwagens en een derde van de bestelwagens in Nederland.
Het onderzoek werd uitgevoerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), in samenwerking met onder andere de Topsector Logistiek, de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) en adviesbureau Districon.
Kleine wagenparken lopen voorop
De uitkomsten zijn hoopgevend. Bedrijven met een kleinere vloot – tot 25 bestelwagens of 5 vrachtwagens – blijken in 9 van de 10 gevallen voldoende netcapaciteit te hebben om deels elektrisch te gaan rijden. Op ruim 40 procent van deze locaties is zelfs volledige elektrificatie mogelijk zonder dat het stroomnet versterkt hoeft te worden.
Vooral bij kleinere bedrijven in stedelijke gebieden opent dit kansen: de overstap naar elektrisch vervoer hoeft niet complex of kostbaar te zijn.
Beperkingen bij grotere vloten
Voor middelgrote en grote wagenparken ligt de situatie lastiger. Zo’n 5.000 van deze locaties hebben nu niet genoeg netcapaciteit om elektrificatieplannen zonder aanvullende maatregelen door te voeren. Voor deze bedrijven zijn netverzwaring of slimme laadstrategieën nodig om vooruit te komen.
Slim laden als sleutel
Een belangrijk inzicht uit het onderzoek is dat het tijdstip van laden veel verschil maakt. Bij ‘regulier laden’ blijkt 1 op de 3 locaties in 2030 onvoldoende capaciteit te hebben voor een gedeeltelijk elektrisch wagenpark. Maar door over te stappen op ‘slim laden’ – waarbij voertuigen laden op momenten dat het net minder wordt belast en stroom goedkoper is – daalt dat aandeel naar 19 procent.
Kortom: wie nu wil verduurzamen, hoeft niet altijd te wachten op netverzwaring. Zeker voor kleinere logistieke bedrijven liggen er directe kansen. En met slimme laadoplossingen kunnen ook grotere spelers stappen zetten richting een emissievrije toekomst.