ElaadNL: ‘Bijna alle trucks en bestelwagens elektrisch in 2050’
Onderzoekers van ElaadNL voorspellen dat tegen 2050 bijna alle logistieke voertuigen elektrisch zullen zijn. Dit blijkt uit de nieuwste Outlook Logistiek, waarin verschillende scenario’s van elektrificatie en de impact op de stroomvraag worden beschreven.
Versnelde groei van batterij-elektrische voertuigen
Momenteel is slechts 3% van de bestelauto’s en minder dan 1% van de trucks batterij-elektrisch, maar dit zal snel veranderen. In het hoog- en middenscenario is in 2050 het volledige bestelautowagenpark elektrisch; in het laagste scenario blijft dit steken op 96%. Voor trucks ligt de elektrificatiegraad dan tussen de 76% en 95%. In totaal worden 1,2 miljoen bestelauto’s en 150.000 trucks volledig elektrisch.
Impact op het elektriciteitsnet
De toenemende elektrificatie leidt tot een groeiende stroomvraag: in 2050 zal deze tussen 17 en 20 terawattuur liggen, ruim 10% van het huidige jaarlijkse elektriciteitsverbruik in Nederland. De elektriciteitsvraag per gereden kilometer neemt echter af, omdat elektrisch vervoer efficiënter is dan brandstofmotoren.
Waar en wanneer wordt geladen?
De onderzoekers hebben ook gekeken naar waar en wanneer logistieke voertuigen zullen laden:
- 75% van de laadvraag komt op bedrijventerreinen terecht.
- 90% van de trucks en meer dan de helft van de bestelauto’s laden op hun standplaats.
- Een deel van de laadvraag komt langs het hoofdwegennet, waar snelladen met hogere vermogens nodig is.
- Woonwijken krijgen ook te maken met een grotere laadbehoefte, vooral voor bestelauto’s.
Met nieuwe laadsessiedata heeft ElaadNL voor het eerst gedetailleerde laadprofielen opgesteld, die verschillen per locatie en tijdstip.
Conclusie: De elektrificatie van de logistiek is in opmars, maar brengt uitdagingen mee voor het elektriciteitsnet. Slimme laadinfrastructuur en efficiënt netbeheer zijn essentieel om deze transitie te ondersteunen.
Lees het volledige artikel hier.
Bron: Nederland Elektrisch