Wat West-Brabant leert over vrachtverkeer – en waarom dat ook voor onze regio telt

Hoeveel vrachtwagens rijden er dagelijks over onze wegen? Waar stoppen ze, en waar juist niet? Welke buurten hebben te maken met een hoge belasting van bestelbusjes? En hoe efficiënt is dat transport eigenlijk? Het project Digitaal Samen op Weg geeft in West-Brabant antwoord op deze vragen. Voor Alphen aan den Rijn en de regio daaromheen biedt dit waardevolle inzichten – én inspiratie.

Van gevoel naar feiten
Verkeersdrukte, overlast en veiligheid zijn vaak onderwerp van politieke en maatschappelijke discussie. Maar hoe goed weten we eigenlijk wat er precies op straat gebeurt? In West-Brabant – op en rond de A4, A29 en A16 – zijn die bewegingen nu in kaart gebracht met behulp van slimme datavisualisatie. Het project Digitaal Samen op Weg werd uitgevoerd in samenwerking met de gemeenten Bergen op Zoom en Roosendaal, softwarebedrijf Argaleo en Logistics Community Brabant (LCB).

Ruud Weijmans van LCB licht toe:

“Via tellingen wisten we al waar vrachtwagens reden of stilstonden. Maar nu kunnen we ook zien waar ze vandaan komen en waar ze naartoe gaan. Dat maakt het verschil. Je ziet ineens wat doorgaand verkeer is, wat regionaal is, en waar inefficiëntie zit.”

Drie inzichten die je aan het denken zetten
De resultaten van de pilot zijn niet alleen interessant voor Brabantse bestuurders, maar juist ook voor beleidsmakers, vervoerders en ondernemers in het Groene Hart. Drie inzichten springen eruit:

  1. Veel vrachtverkeer rijdt door, zonder te stoppen
    Meer dan de helft van het vrachtverkeer op de A29, A59, A17 en A4 heeft een bestemming buiten de regio. Het gaat om doorgaand verkeer, bijvoorbeeld richting Antwerpen of Rotterdam. Op de route A4–A29 is zelfs 40% puur transitverkeer. Zulke cijfers helpen bij het nadenken over verkeersveiligheid, routekeuzes en doorstroom op regionale knelpunten.

  2. Bestelbussen zorgen voor piekdrukte in woonwijken
    De modellen laten zien dat het rond 11.00 uur en tussen 17.00 en 19.00 uur druk is met busjes van bijvoorbeeld PostNL. Dinsdagen springen eruit. Niet toevallig: veel mensen bestellen in het weekend online. Zulke inzichten helpen bij het slimmer plannen van venstertijden of het beperken van overlast rond scholen en verzorgingshuizen.

  3. Slechts 40% van de vrachtwagens is volledig beladen
    De gemiddelde beladingsgraad van vrachtverkeer ligt op 40%. Nu de herkomst en bestemming van ritten bekend zijn, kunnen gemeenten en vervoerders gericht kijken waar combinaties mogelijk zijn of waar multimodaal vervoer kansen biedt, bijvoorbeeld via Moerdijk of de binnenvaart.

Wat betekent dit voor Alphen aan den Rijn?
Ook in onze regio worstelen we met vragen over leefbaarheid, bereikbaarheid en efficiënte logistiek. Denk aan doorgaand vrachtverkeer op de N11, bestelbusjes in de binnenstad of de behoefte aan een slimme hub aan de rand van het centrum.

De Brabantse pilot laat zien hoe data kunnen helpen bij het onderbouwen van keuzes. Niet op basis van onderbuikgevoel of incidenten, maar met harde cijfers. Waar liggen de drukste routes? Welke bedrijven genereren veel vrachtverkeer? Waar is ruimte voor een truckparking of een overslagpunt?

Logistiek0172 zet zich in voor een toekomstbestendige en efficiënte logistiek in Alphen aan den Rijn. Daarbij is samenwerking tussen ondernemers, overheid en onderwijs cruciaal. En net als in West-Brabant geldt ook hier: meten is weten.

Zoals Weijmans het stelt:

“Als er weer een emotionele discussie is in een raadsvergadering, heb je nu informatie om met feiten te staven.”

Inspiratie voor ons eigen meetproject?
De aanpak van Digitaal Samen op Weg zou ook in het Groene Hart navolging kunnen krijgen. Denk aan een pilot rond het bedrijventerrein Rijnhaven, de route N11–Hazerswoude, of het centrum van Alphen. Door verkeer slim te meten, krijg je inzichten die direct bruikbaar zijn: voor routeoptimalisatie, emissiereductie of betere laad- en lostijden.

Logistiek0172 volgt deze ontwikkelingen met interesse en blijft kennis delen die ondernemers, beleidsmakers en vervoerders verder helpt. Heb jij ideeën over zo’n meetproject in onze regio? Of ervaringen met het in kaart brengen van verkeersstromen? Laat het ons weten.

Bron: BN De Stem


Meld je aan voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en volg Logistiek0172 op LinkedIn waarin we informatie, inspiratie en kansen delen. Nu al meer willen weten?
Vraag vandaag nog een gratis adviesgesprek aan!

Nieuwsbrief  LinkedIn  Gratis adviesgesprek

 

Logistiek0172 is een initiatief van
Gemeente Alphen aan den RijnVOAVOCEDBATLNEvofenedex
Aanmelden nieuwsbrief