Van groot naar goed – slimmer rijden is de echte winst

Column van de logistiek adviseur Logistiek0172

Laat ik eerlijk zijn: ik hoor het wekelijks van ondernemers in de regio. "We willen best vergroenen, maar elektrisch rijden maakt alles zwaarder, duurder en ingewikkelder." En: "Waarom zou ik investeren in een elektrische vrachtwagen als ik er de stad straks niet eens meer mee in mag?"

Die frustratie snap ik. Want wat blijkt? Een elektrische vrachtwagen is al snel een paar duizend kilo zwaarder dan een dieselvariant, vooral door het accupakket. Maar gemeenten hanteren in hun zero-emissiezone vaak nog dezelfde maximale toegestane gewichten als voor dieselvoertuigen. Je rijdt dus emissievrij, maar moet alsnog vrachten achterlaten of omrijden omdat je het toegestane gewicht overschrijdt. Dat wringt – en dat heb ik al meerdere keren aangekaart bij beleidsmakers.

Toch is dit geen pleidooi om dan maar niks te doen. Integendeel. Juist dit soort knelpunten laten zien dat we anders moeten gaan denken over logistiek in en rond de stad. Niet groter, maar slimmer.

De tijd van bulk is voorbij
Te veel ondernemers rijden met voertuigen die groter zijn dan hun leveringen vragen. Omdat ze ‘toch rijden’. Omdat het altijd zo gegaan is. Of omdat een kleinere oplossing nog niet in het systeem past. Maar het kan anders. En beter.

Steeds meer gemeenten kijken naar manieren om toegang tot de stad af te stemmen op voertuiggrootte, tijdslot of afleverlocatie. En eerlijk is eerlijk: een 18-tons vrachtwagen die vijf dozen aflevert in een smalle straat, dat voelt ook niet meer logisch.

Wat wel werkt? Slim bundelen. Niet elke leverancier apart, maar leveringen combineren in hubs aan de rand van de stad. Daar overpakken op kleinere, schone voertuigen die de wijk in kunnen. Denk aan een elektrische bestelbus of cargobike voor de laatste kilometer. Dat vraagt om samenwerking – maar levert rust, ruimte én kostenbesparing op. Want minder stilstaan is minder geld kwijt zijn.

Vergeet die lege rit niet
En dan is er nog iets waar ik ondernemers vaak niet over hoor – tot ik er zelf over begin: de terugweg. Meer dan de helft van de vrachtwagens in Nederland rijdt leeg of halfleeg terug. Dat is zonde. Want waarom zou je met een lege wagen uit het centrum rijden, als je onderweg ook afval, retourmateriaal of nieuwe goederen kunt meenemen?

Als logistiek adviseur help ik ondernemers om hun ritten compleet te maken. Soms is dat een simpele planningsingreep. Soms vraagt het om een nieuw afsprakenkader met je klant. Maar het levert vrijwel altijd winst op: voor je efficiency, voor je portemonnee én voor het milieu.

Samen slimmer
Ik snap dat dit allemaal makkelijker klinkt dan het is. Maar de richting is helder. De komende jaren wordt er steeds minder ruimte voor ‘groot en log’ – en steeds meer vraag naar ‘slim en schoon’. Wie nu al oefent met bundelen, hubs, kleinere voertuigen en retourlogistiek, loopt straks voorop.

Mijn oproep aan ondernemers in de regio: neem eens contact met me op. Niet om meteen alles om te gooien, maar om te kijken waar je nu al winst kunt boeken. Slimme logistiek is geen toekomstmuziek. Het gebeurt hier... en vandaag.

Ik denk graag mee. Stuur een e-mail, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

 


Meld je aan voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en volg Logistiek0172 op LinkedIn waarin we informatie, inspiratie en kansen delen. Nu al meer willen weten?
Vraag vandaag nog een gratis adviesgesprek aan!

Nieuwsbrief  LinkedIn  Gratis adviesgesprek

 

Logistiek0172 is een initiatief van
Gemeente Alphen aan den RijnVOAVOCEDBATLNEvofenedex
Aanmelden nieuwsbrief