Dit artikel is afkomstig uit het Parool
Ondernemers in Amsterdam laten gezamenlijk hun spullen bezorgen
Wie voor elf uur 's ochtends door de binnenstad fietst of wandelt, moet rekening houden met een flink potje slalommen. Het fietspad op het Damrak wordt namelijk bezet gehouden door meerdere vrachtwagens die de horecazaken en winkels bevoorraden. Even verderop wordt het voetpad op het Rokin ingenomen door verschillende busjes die staan te laden of lossen.
Het treurige is: heel veel van die vrachtwagens rijden helemaal het centrum van Amsterdam in om langs te gaan bij slechts één winkel of horecazaak, vertelt Jan Stoeltie, directeur van ondernemersvereniging Amsterdam City.
"We hebben tellingen laten doen en kwamen in vier werkdagen uit op vijfhonderd vrachtwagens die op het Damrak, de Dam of het Rokin moesten zijn. Van al die vrachtwagens komt 70 procent voor slechts één adres, en is 85 procent fossiel aangedreven. Ik sprak laatst in Den Haag een leverancier van bijzondere specerijen, die om de zoveel tijd met een vrachtwagen naar de Zeedijk rijdt om specerijen te brengen bij één restaurant. Daar is niemand mee geholpen."
Niet alleen kunnen die leveringen simpelweg veel efficiënter, al die vrachtwagens zorgen ook voor veel drukte en uitstoot, meer onveilige situaties én druk op de zwakke historische kades en bruggen. Stoeltie is daarom met zijn vereniging, de gemeente en een aantal partners een project begonnen waarbij dertig ondernemers voortaan hun spullen gezamenlijk laten bezorgen.
Het idee is vrij simpel: hun leveranciers rijden niet meer de stad in, maar brengen hun spullen naar een centrale hub in het Westelijk Havengebied. Het bedrijf City Hub verzamelt de spullen van alle winkels, horecazaken en hotels, stopt ze in een elektrische vrachtwagen en gaat vervolgens alle adressen in een keer af.
Arne Heuwekemeijer, general manager van het Krasnapolsky Hotel, is er maar wat blij mee. Voor zijn entree wordt de eerste vrachtwagen gelost die hij deelt met andere ondernemers in de buurt. Eerst zijn al wat toeristenwinkels op het Rokin voorzien van hun bestellingen, nu wordt er een kar met frisdranken en flessen water zijn hotel binnengereden. En straks gaat de vrachtwagen schone was brengen bij twee hotels verderop (en de vuile was wordt ook meteen meegenomen).
"Wij zijn natuurlijk een groot hotel met vierhonderd kamers, dus ons linnen moet bijvoorbeeld wel in een aparte vrachtwagen geleverd worden," zegt Heuwekemeijer. "Maar er zijn ook veel kleinere hoeveelheden die wel makkelijk gezamenlijk kunnen worden gebracht: zoals die frisdranken bijvoorbeeld. We hopen Amsterdam hiermee te kunnen ontlasten, want er zijn natuurlijk wel héél veel autootjes die hier langsrijden. En we denken ook dat we het onze leveranciers makkelijker maken, want zij hebben veel last van de steeds slechtere bereikbaarheid van de stad."
Toch vertelt Heuwekemeijer de proef ook spannend te vinden. Want als er nu iets op is in het Krasnapolsky, belt hij zijn leverancier en wordt het vrijwel direct gebracht. "Nu zijn we toch wat meer afhankelijk van een tussenpersoon, en de bedrijven hier in de buurt. En we willen natuurlijk niet lang zonder spullen zitten omdat de vrachtwagen pas gaat rijden als alle bestellingen uit dit gebied ingeladen zijn."
De komende tijd gaan de Hogeschool van Amsterdam en TNO verder onderzoek doen naar de resultaten van dit project. Jan Stoeltie heeft er in elk geval vertrouwen in dat er straks flink minder busjes en vrachtwagens in de binnenstad zullen rondrijden. "We hopen natuurlijk dat veel meer ondernemers straks ook gaan meedoen. Uiteindelijk denken we dat we wel tot 70 procent aan vervoerders kunnen verminderen."