Minder chauffeurs, meer spoor: hoe Van der Vlist inzet op slimme logistiek
Wat als het chauffeurstekort niet alleen een probleem is, maar ook een kans?
Wegvervoerder Van der Vlist uit Groot-Ammers ziet het als een aanleiding om te innoveren. Het bedrijf startte onlangs met een intermodale spoordienst voor speciaal transport naar Italië – met uitbreiding naar Duitsland en Scandinavië in de planning. Daarmee laat Van der Vlist zien dat minder mensen niet per se betekent: minder vervoer.
Hoewel Van der Vlist buiten de regio Alphen aan den Rijn opereert, biedt hun aanpak waardevolle lessen voor ondernemers in het Groene Hart. Want ook hier staat de logistieke sector voor dezelfde opgaven: krapte op de arbeidsmarkt, stijgende kosten en de druk om te verduurzamen.
Slim ontwerp voor slimme logistiek
Van der Vlist ontwikkelde zelf speciale platforms die brede ladingen zoals graafmachines en landbouwvoertuigen kunnen vervoeren via het spoor – ladingen die normaal niet in een container passen. Door de volledige breedte van spoorwagons te benutten, kan het bedrijf efficiënt transporteren zonder concessies aan snelheid of kosten.
Hoewel vrachtwagens nodig blijven voor voor- en natransport, verwacht Van der Vlist tegen het einde van dit jaar zo’n 20 tot 40 ladingen per week per trein te vervoeren.
Van CO₂ naar capaciteit
De overstap naar het spoor is deels ingegeven door duurzaamheid, maar wordt vooral gedreven door personeelskrapte. In 2024 daalde het internationale goederenvervoer per spoor opnieuw met 4% (CBS), maar dat cijfer vertelt niet het hele verhaal. Want het tekort aan vrachtwagenchauffeurs groeit – ook in het Groene Hart – en dwingt vervoerders om anders te gaan denken.
Spoorvervoer biedt een alternatief: hogere arbeidsproductiviteit, minder afhankelijkheid van personeel en, als bonus, een lagere CO₂-uitstoot. De invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens volgend jaar maakt het kostenplaatje bovendien steeds aantrekkelijker.
Wat betekent dit voor onze regio
In de regio Alphen aan den Rijn werken bedrijven, gemeenten en logistieke partners via Logistiek0172 aan slimme stadslogistiek. Dat vraagt niet alleen om schonere voertuigen, maar ook om slimmere keuzes in de hele keten. Intermodaal vervoer, zoals Van der Vlist laat zien, kan daar onderdeel van zijn – mits infrastructuur en regelgeving meebewegen.
Of je nu brenger, besteller of vormer bent: slimme logistiek vraagt om samenwerking.
Bron: Nieuwsblad Transport